21.9.15

Den sidste appel

Red Byens Træer har netop haft sit første foretræde for Teknik og Miljøudvalget. I dag beslutter politikerne de 15 træers skæbne på Møllegade, og planen om at lave en åben flisebelagt plads med cykelsti igennem. En af de ting borgere har sagt gennem hele forløbet var, at ingen der kender eller færdes i området kunne finde på at stille sådan et forslag. Derfor valgte vi at bruge vores 10 minutter på at vise dem billeder fra stedet. Børnehaven Guldsmeden, Genbrugsstationen, By-Oasen bagved, der bliver påvirket af forslaget, og selvfølgelig alle vores dejlige træer. 

Vi fortalte dem hvor glade vi alle sammen er for træerne. Vi videregav også gode råd fra fagfolk, blandt andet om rodvenlig befæstning ved anlæg af cykelstier. Og et fra en rådgiver for byggebranchen, der nævner muligheden for at stille skuret lidt ud fra de tre truede asketræer, med skruefundamenter (uden at grave i jorden, og skade rødderne), så de kan bevares i projektet.

Vi understregede også at erstatningstanken kun fungerer på papiret. Nyplantede gadetræer lever ikke længe, og de store der fjernes fra gaden, kommer aldrig igen. Nu ved de det.
Tilsidst overleverede vi underskrifterne for træernes bevarelse. 2475 digitale og 23 manuelle, fra de internet-afkoblede ældre i De Gamles By. Åh.

Her er et udpluk af de gode kommentarer fra underskriftindsamlingen. 

******
“Jeg bor her og det fungerer fantastisk som et åndehul for alle aldre. At fælde træerne vil fuldstændig ødelægge stedet ! Det er tydeligt et forslag fra folk der ikke bruger og opholder sig i området.”

“Der er alt for få Grønne områder på Nørrebro - derfor er det vigtigt at man tænker grønt når man planlægger bydelens fremtid.”

“De smukke træer er lige ud for mine stuevinduer, og er grunden til at mine børn har kunnet følge årstidernes skiften fra vores hjem, selv om de har haft en barndom midt på Nørrebro. Jeg håber at det lykkes at råbe politikerne op før det er for sent.”

“Jeg vil gerne cykle en omvej for at bibeholde et gammelt træ.”

“Fordi jeg cykler på Møllegade og drejer til højre ned ad Guldbergsgade HVER DAG og jeg har altså på ingen måde brug for en smutvej! Træer før mere fjollet asfalt!!!”
“Hvis vi fjerner træerne i byen, fjerner vi mulighederne for at rense den partikelforurenende luft som har sundhedsskadelige følgevirkninger.”

“Mine fire børnebørn er flyttet til Møllegade og parken er deres daglige legeplads og 'åndehul' - takket været træer og dyr.”

“Vi har brug for alle de træer vi kan have på trafikerede Nørrebro ....lad os beholde det åndehul.........”
“Absolut nej til at fælde disse store og smukke træer i vores kvarter. Kommunen bedes ændre sine planer, så træerne ikke røres.”

“Fordi vi skal bevare vores grønne områder og især når træerne er levedygtige. Det er heller ikke godt for de ældre i de gamles by, med en cykelrytter.”

“Nye træer bliver heller aldrig voksne nu om dage på grund af spredning af salt om vinteren der synker ned i jorden og ødelægger deres vækst. De træer man ser i byerne nu er ret gamle og man vil om nogle årtier ikke se dem blive så høje.”

“Jeg holder meget af at cykle i min by, og jeg kan godt tåle en omvej for at bevare træerne. De styrker vores sundhed, fysisk og psykisk, og det samme gør et par omgange mere i pedalerne. En sikrere cykelvej (for jeg går ud fra, at det er formålet) må kunne findes ved en bedre løsning.”

“Jeg skrev under fordi vi igen og igen ser fældning af gamle flotte træer, og til gengæld udplantes der så for hvert fældet træ10 pinde-træer, hvor halvdelen er døde året efter........... og så fremdeles.”

“Fordi manglen på små, grønne børneoaser i Kbh var grunden til vi flyttede på landet...”

“Byen har brug for alle de træer der er. De laver ilt og skaber miljø. Hvis man fælder de store træer og planter nye, vil det tage 30-50 år før de er store som dem man fældede. Det giver et fattigere bybillede og langt mindre miljø. En by som består af fliser og asfalt er kold, og folk har langt større tendens til at behandle den og hinanden dårligt.”

*****
Vi krydser fingre for, at politikerne vælger at skåne vores træer.


Tidligere indlæg om Møllegade, med de nyeste øverst:

No comments:

Post a Comment

Onde spam robotter ingen adgang.